Menu

موزه آیگینه و سفالینه ایران واقع در خیابان 30 تیر تهران میباشد .
 


ساختمان موزه در باغی به مساحت 7000 متر مربع واقع شده که متعلق به قوام السلطنه بوده و حدود 90 سال پیش با دستور وی ساخته شده و او تا سال 1953 در آن زندگی میکرده است. بعدا" ساختمان به کشور مصر فروخته شده تا محل سفارت باشد ، بعد از هفت سال بعلت تیرگی روابط با مصر این ساختمان به بانک تجارت فروخته شده است و نهایتا" در 1976 به فرح پهلوی فروخته شده است و با تغییر کاربری به موزه تبدیل شده است.موزه در سال 1980 افتتاح شده است و در سال 1998 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.



 موزه در 2 طبقه این ساختمان واقع شده و به تالارهای مختلفی تقسیم شده ، البته کتابخانه در زیر زمین قرار دارد و حدود 4000 جلد کتاب دارد. معماری ساختمان ترکیبی از معماری سنتی ایران و معماری قرن 19 اورپا است ، پله هائیکه طبقه اول را به طبقه دوم وصل می کند از جنس چوپ و به سبک روسی است.

طبقه اول شامل : کوریدور و یا فضای اطراف راه پله است که مزین به کارهای سفالین مربوط به هزاره اول قبل از میلاد و همچنین کارهای شیشه ای مربوط به قرن 18 و 19 اروپا است .



تالار بلور در سمت راست ورودی قرار دارد و در آن نمونه هائی از ظروف شیشه ای متعلق به هزاره اول قبل از میلاد و همچنین دوره اسلامی وجود دارد که در آن برخی کارها که مربوط به دوره ساسانی میباشد به دلیل اینکه با تکنیک های برش نیز ترکیب شده است ظروف بسیار زیبائی تولید شده است که در زمان خود به تمام دنیا صادر می شده است.
 
 

تالار مینا در سمت چپ قرار دارد و بیشتر نمونه های آن مربوط به کارهای کوچک و ظریف شیشه ای است مانند شیشه عطر و گلاب ، دست بند ، انگشتر وحتی مهرهای شیشه ای که در ویترین های بسیار زیبائی قرار داده شده اند .

 

طبقه دوم : در این طبقه نیز چندین ویترین زیبا در کوریدور قرار دارد که کارهای سفالی مانند تنگ و کوزه و گلدان میباشد

   

و در سمت چپ تالار صدف قرار دارد ، نمونه های داخل این سالن مربوط به اوایل دوره اسلامی است از جنس سفال و شیشه و یکی از شهرهائیکه پیشرو در این زمینه بوده شهر نیشابور است که اکثر کارها در این شهر ساخته شده و مهد تمدن اسلامی بوده است و لذا ظروفی که بر روی آنها آیات قرآن با خط کوفی نوشته شده است در این قسمت وجود دارد .

   

نقاشی بر روی شیشه نیز از قرن چهارم آغاز شده و کارهای زیبائی نیز در این زمینه در این تالار وجود دارد ، تالار زرینه در سمت راست قرار دارد
 
 

کارهای سفالین داخل این تالار مربوط به قرن چهارم تا هفتم هجری شمسی است ، بیشتر آثار این بخش بصورت بشقاب و سینی و کوزه های سفالی با رنگ های متنوع و زیبا میباشند.
 
 

و تالار های بعدی در این سمت لاجورد 1 و 2 هستند که در آنها نیز بیشتر کارهای ساخته شده از رس و بشکل بشقاب ، جام و کوزه های تزئینی از قرن های سوم الی یازدهم هجری قرار داده شده اند .


اشیاء موجود در این موزه شامل نمونه های شاخصی از سفال های پیش از تاریخ از هزاره های اول قبل از میلاد تا ششم قبل از میلاد میباشند.
 
 

و همچنین چندین نمونه از سفال های دوران اسلام و متعلق به نواحی مختلف سرزمین ایران میباشند.
 
  

در بین ظروف موجود مربوط به پیش از تاریخ چند نمونه پیکرک انسان و حیوان نیز دیده می شود که در نوع خود بی نظیر هستند، مانند 2 نمونه گاو مارلیک متعلق به هزاره اول قبل از میلاد و پیکر شبه انسان.

به همین شکل ظروف شیشه ای نیز از دوره های مختلف پیش و پس از تاریخ در موزه موجودند که توضیح هر بخش نیاز به فرصت و زمان بیشتری دارد که در این خلاصه نمی گنجد.

 
 

در ضمن در بخشی از موزه برای علاقه مندان دوره های آموزشی شیشه گری و سفالگری نیز وجود دارد که هر دوره حدود 2 ماه و نیم  بطول می انجامد.

دی ان ان
DNN