Menu
موزه هنرهای ملی ایران در سال 1309 شمسی با تلاش و کوشش مرحوم حسین طاهرزاده بهزاد که خود از هنرمندان و نقاش وطراح نقشه قالی و مینیاتور بود شکل گرفت.البته پیش از آن مدرسه صنایع مستظرفه (از کلمه صنایع ظریف گرفته شده است) استاد کمال الملک بوده است.



ساختمان موزه به نام حوضخانه باغنگارستان از بناهای متعلق به دوره قاجار است که در عهد فتحعلی شاه در جنوبی ترین قسمت قصر و باغ نگارستان ساخته شد.



بین سال های 1222 الی 1232 هجری قمری مجموعه قصر و کاخ باغ نگارستان به دست دو تن از معماران زبده آن زمان استاد عبدالله خان و استاد آقاجانی اصفهانی بنا شد.



تا نیم قرن پیش حوض دایره شکل بزرگی از سنگ مرمر میان ستون ها وجود داشته که از سوراخ های روی بدنه ستون ها آب به داخل حوض فواره می زده و چشم انداز زیبائی را به وجود می آورده است . البته در حال حاضر حوض وجود ندارد ولی محل فواره ها بر روی ستون ها باقیمانده است.



پنجاه سال قبل برای اینکه ساختمان حوضخانه به منظور شکل گیری یک موزه متناسب شود ، قسمت هائی در بخش جنوبی و شمالی با همان طرح قبلی به آن اضافه شد که مجموعا" شکل کنونی موزه را پدید آورده است.



در سال 1309 شمسی حسین طاهرزاده بهزاد موزه هنرهای ملی و اداره هنرهای ملی را تحت عنوان مدرسه صنایع قدیمه به انگیزه احیاء و تجدید حیات هنرهای ملی و سنتی ایرانی بنیاد نهاد و بدین ترتیب مدرسه صنایع قدیمه (محل فعلی موزه هنرهای ملی ایران) کانون حفظ هنرهای اصیل و ملی ایران شد.



شادروان استاد هادی تجویدی که خود معلم آبرنگ در مدرسه کمال الملک بود طی آزمونی که میان چند تن از هنرمندان از جمله استاد حسین بهزاد - استاد نائب - در رشته مینیاتور بعمل آمد بعنوان نخستین معلم مینیاتور مدرسه انتخاب شد.



نمونه های موجود در موزه :
1- مینیاتور : محمد علی زاویه - علی کریمی - مقیمی تبریزی - علی مطیع - علی اسفرجانی و .........
2- تذهیب و تشعیر : استاد علی درودی - عبدالله باقری - نصرالله یوسفی
3 - منبت و مشبک : احمد امامی آباده ای
4- خاتم سازی : محمد حسین صنیع خاتم
5- سفالگری : حسین کاشی تراش - معمارزاده
6- زری بافی : حبیب الله طریقی







دی ان ان
DNN