Menu

بخش پيش از تاريخ 

 
 

بخش پيش از تاريخ موزه ملي ايران از سال 1316 همزمان با تاسيس اين موزه فعاليتهاي خود را آغاز کرد.
 
 

گنجينه اين بخش بيش از ده هزار شي را در خود جاي داده است. اين مجموعه ها نشانگر سير تحول فرهنگ هاي پيش از تاريخ ايران از هزاره هفتم پ.م تا هزاره اول پ.م است و از مکانهايي چون تپه سراب، علي کش، تل باکون، چشمه علي، اسماعيل آباد، شوش، حسنلو، مارليک، و مکانهاي متعدد ديگر يافت شده است.

 

تعداد بسياري از اشياء موجود در گنجينه بخش پيش از تاريخ از کاوشهاي علمي باستان شناسي بدست آمده اند. در کنار اين مجموعه ها اشياء ديگري نيز وجود دارد که توسط افراد مختلف اهداء و يا از آنها خريداري شده است. از مجموعه هاي مهم اهدايي مي توان به مجموعه فروغي اشاره کرد که در سال 1359 به موزه وارد شده است. همچنين برخي ديگر از اين اشياء در نتيجه کشفيات اتفاقي و يا از طريق توقيف اشياي به دست آمده از حفريات غير مجاز به بخش وارد شده اند که از ميان آنها مي توان به مجموعه مرز بازرگان اشاره کرد.
 


وظائف عمده بخش پيش از تاريخ عبارت است از ايجاد شرايط مساعد جهت حفظ و نگهداري اشياء، پژوهش، مطالعه و معرفي اشياء موجود، انتشار مقاله، کتاب، بولتن، بروشور، تهيه شناسنامه علمي اشياء (شامل توصيف شي، تهيه عکس و طرح ، تهيه کتابشناسي)، ارايه اطلاعات مورد نياز به پژوهشگران و راهنمايي دانشجويان جهت انجام کارهاي پژوهشي و پايان نامه، برگزاري نمايشگاههاي داخلي و خارجي و پذيرش کارآموزان از ارگان هاي مختلف است.
 


بخش پيش از تاريخ تاکنون چندين نمايشگاه مستقل را نیز راه اندازي کرده است .

دی ان ان
DNN