Menu

موزه فرش ايران در ضلع شمالي پارك لاله و روبه‌روي فروشگاه سپه خيابان فاطمي واقع شده است‌.

 

 اين موزه در بهمن ماه 1356 افتتاح شد.
ساختمان موزه فرش ايران معماري شكيل وچشم‌گيري دارد كه آذين‌هاي نماي بيروني آن شبيه به دار قالي است‌. سطح نمايشي موزه مساحتي برابر 3400 مترمربع را در بر مي‌گيرد كه شامل دو تالار است و براي نمايش انواع قالي‌هاي دست بافت و گليم مورد استفاده قرار مي‌گيرد.



تالار طبقه هم‌كف به نمايشگاه دايمي اختصاص دارد و تالار فوقاني جهت برگزاري نمايشگاه‌هاي موقت گليم و قالي طراحي شده است‌.



پژوهش در سوابق‌، تحولات و كيفيت تاريخي هنر و صنعت فرش‌، خاصه در ايران‌، گردآوري و خريداري نمونه انواع قالي‌هاي دست بافت ايراني وبرگزاري نمايشگاه‌هاي موقت از فرش ايران و ساير نقاط جهان‌، از اهداف موزه به شمارمي آيد.

 

در موزه فرش انواع گليم‌ها و فرش‌هاي دست بافت‌، با توجه به مرغوبيت وقدمت آن‌ها و با در نظر گرفتن ويژگي‌هاي قالي ايران از لحاظ رنگ آميزي‌، طرح‌،نقش‌، بافت و تنوع مناطق قالي بافي حفظ و نگهداري مي‌شود.
 


مجموعه موزه فرش ايران شامل با ارزش‌ترين نمونه‌هاي قالي ايران از قرن نهم هجري تا دوره معاصر است و ازمنابع غني تحقيقي براي پژوهشگران و هنر دوستان به شمار ميآيد.
 
        
نام طرح : محرابی درختی - بافت ساروق                  نام طرح :ترنجدار خورشیدی - بافت فراهان

معمولاً حدود 135تخته از شاه‌كارهاي قالي ايران‌، بافت مراكز مهم قالي‌بافي مانند كاشان‌، كرمان‌،اصفهان‌، تبريز، خراسان‌، كردستان و جز آن‌ها، در تالار طبقه هم‌كف به معرض نمايش گذاشته مي‌شود.
 
   
نام طرح : بارگاه نادر شاه - بافت کرمان               نام طرح : شکار بهرام گور - بافت کاشان


در كتابخانه موزه حدود 3500 جلد كتاب به زبان‌هاي فارسي‌،عربي‌، فرانسه‌، انگليسي و آلماني در اختيار هنر دوستان و پژوهشگران قرار مي‌گيرد. همچنين بهترين كتاب‌ها و نشريات و تحقيقات مربوط به فرش ايران و قالي‌هاي مشرق زمين به طوركلي و كتاب‌هايي در زمينه مذهب‌، هنر و ادبيات ايران در كتاب‌خانه موزه موجود است‌. در كنار كتاب‌خانه‌، كتاب فروشي موزه نيز مشغول به كار است‌.
هم‌چنين براي استفاده از بازديدكنندگان موزه‌، فيلم‌ها و اسلايدهايي در زمينه قالي‌بافي و گليم و هنرهاي دستي ايران در سالن نمايش موزه به نمايش در ميآيد.

قديمي‌ترين فرش شناخته شده در جهان قالي 2500 ساله پازيريك است كه در 1949 م‌،در جنوب سيبري كشف‌شد و آن را بافت ايران در دوره هخامنشي دانسته‌اند. آشكار است كه قالي‌بافي در ايران در دوره هخامنشي وجود داشته و در قرن پنجم پيش از ميلاد،دوره‌اي طولاني از تكامل را پشت‌سر گذاشته است‌.

قالي ايراني پيوسته به عنوان يكي از اصيل‌ترين هنرها مورد توجه بوده و طيف وسيعي از طرح‌ها و نقوش زيبا را دربرداشته است‌.
 
  
نام طرح : لچک و ترنج هراتی - بافت بختیاری         نام طرح :محرابی گلدانی طاووس دار - بافت تهران

در ميان قالي‌ها با طرح‌هاي گوناگوني كه در آن‌ها به كار گرفته شده‌،قالي‌هاي تصويري جايگاه ويژه‌اي دارند. بافت اين قالي‌ها اواخر سده نهم هجري مجدداً آغاز شد و تا به امروز ادامه يافته است‌.

  

 در اين نمايشگاه نمونه‌هايي ازقاليچه‌هاي تصويري شاهنامه بايسنغري به نمايش درآمده است كه گوشه‌هايي از ادبيات‌،اسطوره‌، مذهب و فرهنگ و هنر غني ايران را نشان مي‌دهد. اين آثار همه در كارگاه قالي‌بافي استاد موسوي سيرت‌، به ياري هنرمندان جوان ايراني و ذوق و سليقه استاددنيا ديده و تكنولوژي كامپيوتري آفريده شده‌اند.
 
 
نام طرح : قابقابی از داستانهای شاهنامه - بافت تبریز

بزرگترین فرش جهان ، فرش سلطان قابوس كه 4343 مترمربع مساحت دارد به سفارش سلطان قابوس پادشاه كشور عمان جهت مفروش نمودن مسجد اعظم‏ سلطان‏ قابوس در مسقط توسط شركت سهامی فرش ايران بافته شد.

 

  


      
نام طرح : دروازه بهشت - بافت اصفهان                  نام طرح : لچک و ترنج جانوری - بافت کاشان


  
نام طرح : قایقانی بندی - بافت قشقائی                               بافت تبریز

دی ان ان
DNN