Menu

پیشینه باغ فردوس
 


از تاریخ دقیق بنای باغ و ساختمان اطلاع دقیقی در دست نیست اما مستندات روایی حکایت از آن دارد که این باغ  در زمان محمدشاه قاجار ساخته شده است. پس از فوت نظام الدوله مالک باغ ،پسرش دوستعلی خان معییر الممالک داماد ناصرالدین شاه شد. او بر اساس آنچه روایت کرده اند به این باغ و عمارتش اهمیتی نمیداد تا اینکه باغ رو به ویرانی گذاشت
.


حاجی میرزا حسین پسر حاجی میرزا خلیل شیرازی که در سرای امیرحجره داشت و تاجری اعیان منش بود این باغ را خرید و دست به تعمیرآن زد. او چند سالی مالک این باغ بود و در این باغ مهمانی ها ترتیب داد.اما پدرش که از این ولخرجی های پسر نگران شده بود او را به شیراز خواست وبه این ترتیب باغ و عمارت به سرایدارسپرده شد و دوباره رو به ویرانی نهاد.پس از او میرزا حسین طهرانی مالک باغ شد.او هم عمارت شمالی باغ را خراب کرد و درختانی را که نظام الدوله کاشته بود از بیخ برکند.پس از فوت او اراضی این باغ بین وراث تقسیم شد و هریک از وراث سهم خود را فروختند.در سال 1318ه ق در زمان مظفرالدین شاه میرزااسماعیل خان امین الممالک برادرامین السلطان اتابک اینجا را خرید.او به آبادانی باغ کوشید و در ضلع غربی آن اندرونی و حمام ساخت.پس از امین الملک از عهده نگهداری باغ بر نیامدند و باغ برای سومین بار رو به ویرانی گذاشت.

در سال 1336 شمسی باغ فردوس بین وزارت آموزش و پرورش و شهرداری تقسیم شد.در این هنگام بنیاد فرح پهلوی باغ فردوس را ازشهرداری خریداری و پیرو تصمیمی که مبنی بر احیاءباغ فردوس برای برگزاری جشن های فرهنگ وهنر در این مکان گرفته شده بود مرمت باغ به سازمان رادیو و تلویزیون ایران سپرده شد.



در این دوران این باغ مرکز فعالت های هنری شد وپس از انقلاب اسلامی نیز درسال 1358زیر پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درآمد و به عنوان مرکز آموزش فیلمسازی از آن استفاده می شد وبالاخره در سال 1381 به عنوان موزه سینما مورد بهره برداری قرار گرفت.

 

 
نمایشگاه آبی 


دراین نمایشگاه ما با پیشینه بنای باغ فردوس،موزه سینما،پیدایش سینما در جهان و ایران آشنا می شویم.

 

همچنین با تصاویری از اولین تصویربرداری های تاریخ سینمای ایران توسط میرزاابراهیم خان عکاس باشی و نخستین آگهی های سینمای ایران روبرو می شویم.

 

معرفی و تصاویر پیشگامان سینمای ایران، بازیگران و عوامل اصلی فیلمسازی به همراه نخستین تجهیزات فیلمسازی در ایران از دیگر بخش های این نمایشگاه است.

 
 
 
غرفه های اختصاصی آوانس اوگانیانس، عبدالحسین سپنتا، ابراهیم مرادی، محسن بدیع و دانشگاه سیراکیوز از قسمت های دیدنی نمایشگاه آبی می باشد.

 
 

نمایشگاه میانی
 در این نمایشگاه تصاویر صحنه و پشت صحنه فیلم ها،پرتره کارگردانان،فیلمبرداران،چهره پردازان،طراحان صحنه و لباس مشاهده می شوند.

 
 

همچنین نمونه هایی از اکساسوار و طراحی های صحنه و لباس سینمای ایران به نمایش گذاشته شده است.

 

در این نمایشگاه با حرفه های طراحی و ساخت صحنه ،طراحی و دوخت لباس و چهره پرداز(گریمور) آشنا می شویم.

 
نمایشگاه جوایز و حضور بین الملل

 مشاهده و آگاهی از جوایزجهانی سینمای ایران (هم چون نخل طلای کن،شیر ونیز،خرس برلین و ...)،

 

آشنایی با جشنواره های سینمای ایران با مشاهده 45 تندیس  موجود ازجوایز تاریخ سینمای ایران به همراه غرفه های اختصاصی  معرفی افتخار آفرینان جهانی سینمای ایران:

عباس کیارستمی، خانواده مخملباف و جعفر پناهی در این نمایشگاه امکان پذیر است.مشاهده بخش هایی از فیلم های افتخارآفرین سینمای ایران در جهان از دیدینی های این نمایشگاه است.

 
 

همچنین در این نمایشگاه با نخستین مجلات و کتاب های سینمایی و تصاویر منتقدان سینمای ایران اشنا می شویم.
 
 
نمیشگاه سالن های سینما

 در این نمایشگاه با نخستین سالن های سینمای ایران،نخستین سینماداران و پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران آشنا می شویم.در این نمایشگاه همچنین امکان مشاهده قسمت هایی از نخستین فیلم های تاریخ سینمای ایران و جهان امکان پذیر است.
 
  
 
 
نمایشگاه دوبله و موسیقی
مشاهده تجهیزات و ابزار قدیمی صدابرداری و تعدادی از نخستین صفحات تولیدی موسیقی فیلم ها به همراه  معرفی صدابرداران،آهنگ سازان و صداپیشگان سینمای ایران  در این نمایشگاه امکان پذیر است.

 

 
نمایشگاه دفاع مقدس

 تصاویر فیلم های دفاع مقدس،معرفی کارگردانان و عوامل اصلی سینمای دفاع مقدس و غرفه اختصاصی  شهید آوینی پایه گذار فیلم های مستند روایت فتح، در این نمایشگاه مشاهده می شود.
 
 

 
  نمایشگاه کودک و نوجوان
 
در این نمایشگاه تصاویر بازیگران و دست اندرکاران سینمای کودک و نوجوان،عروسک های فیلم های مورد اقبال فیلم های سینمایی چون کلاه قرمزی و پسر خاله،گلنار،دربدرها،شهر موش ها و .... مشاهده می شود.

  
  

دی ان ان
DNN